Monday, July 16, 2018

CMS وردپرس چیست و چرا در طراحی سایت استفاده می کنیم؟

همانطور که در مقاله قبلی به آن اشاره کردم، سایت های داینامیک دارای پنل های مدیریتی هستند، به این پنل ها CMS یا سیستم های مدیریت محتوا می گویند. در این مقاله به شما یاد خواهم داد که CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟ سپس یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت محتوا به نام وردپرس رو که حدودا بیش از ۷۰ درصد سایت های دنیا با WordPressطراحی شده است رو به شما معرفی می کنم که در مقاله ” سایت داینامیک و استاتیک چیست؟ ” به آن اشاره کردیم.

دسترسی آسان به محتوای این مقاله [مخفی]

1 CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟
2 معرفی بهترین سیستم های مدیریت محتوای سایت
3 وردپرس چیست؟
4 آمار استفاده کنندگان از وردپرس و جوملا
5 امنیت وردپرس یا جوملا بهتر است؟
CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟
سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که به اختصار CMS گفته می شود. CMS سیستم نرم افزاری ای است که به کمک آن محتوا مدیریت می شود، این نرم افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت، صرفا یک نمونه از سیستم های مدیریت محتوا هستند.
بدلیل گسترش استفاده از این سیستم در شاخته مدیریت محتوای وب سایت، CMS را به نام سیستم مدیریت محتوای سایت می شناسند.

یک سیستم مدیریت محتوا (سیستم مدیریت محتوای وب) یک نرم‌افزار همراه یا مستقل برای ایجاد، گسترش، مدیریت و ذخیره محتوا در صفحات وب است. محتوای وب سایت شامل متن، گرافیک، عکس، ویدئو، صدا و کد است که برای نمایش محتوا یا تعامل با کاربر استفاده می‌شود. مدیریت محتوا نقش زیادی در تجارت امروز دارد و پایه و اساس وبلاگ نویسی، انتشار مقالات، اخبار، توضیحات محصولات و … در وب سایت است. ویکی پدیا

معرفی بهترین سیستم های مدیریت محتوای سایت
cms سیستم مدیریت محتوا

یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، اپن سورس ( متن باز ) بودن سیستم است. منظور از Open source این است که کدهای نرم افزار برای توسعه و گسترش آن باز باشد. در زیر نام سه سیستم مدیریت محتوای متن باز محبوب در بین وبمستران ( مدیران سایت ) را لیست کردیم:

سیستم مدیریت محتوای وردپرس WordPress
سیستم مدیریت محتوای جوملا Joomla
سیستم مدیریت محتوای دروپال Drupal
دروپال نیز نرم افزار مدیریت محتوای وب سایت خوبی است اما رقابت و قدرت در دستان وردپرس و جوملا است. در ادامه این مقاله آمار وب سایت های طراحی شده با وردپرس و جوملا را با هم مقایسه خواهیم کرد.

وردپرس چیست؟
شاید این مطالب برای شما جذاب باشد
منظور از سایت داینامیک و استاتیک چیست؟ تفاوت…

منظور از هاست و دامین سایت چیست؟ راهنمای…

لیست تنظیماتی که باید بعد از نصب وردپرس انجام…

آموزش نصب وردپرس روی کامپیوتر شخصی با برنامه…

قبل از هرچیز باید بدانیم که وردپرس چیست؟ وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوای open source ( کد باز ) رایگان است یا به زبان ساده تر وردپرس یک سیستم سایت ساز رایگان برای راه اندازی هرنوع سایت است. شما می توانید وردپرس را روی کامپیوتر شخصی نصب کنید و یا آن را روی یک هاست ( هاست چیست؟ ) نصب و راه اندازی کنید. توسط وردپرس می توانید وب سایت خود را به صورت کامل و با امکانات و قابلیت های دلخواه خودتان طراحی و توسط پنل مدیریتی این نرم افزار سایت خود را مدیریت کنید.
وردپرس توسط پنل کاربری ساده خود امکان این را به همه علاقمندان طراحی سایت می دهد تا بدون داشتن دانش کد نویسی و برنامه نویسی اولین سایت خود را طراحی و پیاده سازی نمایند.

بیش از ۲۰۰۰ قالب رایگان و بیش از ۵۰٫۰۰۰ افزونه رایگان وردپرس، نشان دهنده بهترین انتخاب برای طراحی وب سایت شماست…

آمار استفاده کنندگان از وردپرس و جوملا
به گزارش وب سایت Wappalyzer آمار سایت های طراحی شده توسط نرم افزار وردپرس بیش از ۷۶٫۹% است. سپس جوملا با رقم ۸٫۵% در رده دوم در بین CMS ها قرار دارد و بعد از جوملا، دروپال با ۵٫۱% در جایگاه سوم قرار گرفته است!

به استناد آمار سایت Wappalyzer وردپرس با اختلاف زیادی در صدر محبوب ترین CMS های دنیا قرار دارد و جوملا و دروپال در این زمینه رقیب سر سختی برای وردپرس نخواهند بود! همچنین بدلیل استقبال زیاد از وردپرس برای آن افزونه های زیادی نوشته شده است که تا کنون برای وردپرس بیش از ۲۰۰۰ قالب رایگان و بیش از ۵۰٫۰۰۰ افزونه رایگان وردپرس، در مخزن این نرم افزار ثبت شده است. همین نشان دهنده این است که وردپرس بهترین انتخاب برای طراحی وب سایت شماست…

امنیت وردپرس یا جوملا بهتر است؟
هنگامی که شما با یک طراح متخصص جوملا، درمورد سیستم مدیریت محتوای وردپرس صحبت می کنید، مشخصا تلاش می کند تا وردپرس را در حد مرگ خراب کند! و یکی از صحبت هایی که می کنند ضعف امنیتی و ارائه پچ های بروز رسانی زیاد وردپرس است!!! اما حقیقت چیز دیگریست.

در زیر سعی می کنم شما را با تجربیات و تحقیقاتی که برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا انجام دادم و در نهایت وردپرس را انتخاب کردم آشنا کنم.

همانطور که در بخش قبلی گفتم آمار استفاده کنندگان از وردپرس بسیار زیاد است همین باعث می شود تا تیم توسعه این CMS:

در سریع ترین زمان برای رفع باگ ها و ایرادات نرم افزار فایل های بروز رسانی ارائه نمایند.
بهترین پشتیبانی را داشته باشند.
در سریع ترن و استاندارد ترین نوع، نرم افزار CMS وردپرس را توسعه دهند.
امکانات بیشتری به نرم افزار اضافه نمایند.
متخصصین بیشتری جذب نمایند.
با کاهش هزینه ها، استفاده کنندگان سیستم را افزایش دهند.
با ساده سازی شیوه استفاده کاربران مبتدی، کسانی که آشنایی با طراحی سایت را ندارند جذب کنند.
و …
علت ارائه آپدیت های زیاد وردپرس، آمار استفاده کنندگان زیاد این نرم افزار است که با گزارش بموقع باگ ها، ایرادات امنیتی و … به تیم وردپرس این تیم را برای ارائه خدمات ایمن تر، مطمئن تر و بروز تر یاری می رسانند.

بطور کلی امنیت چیز نسبی است و شما در هر دو سیستم وردپرس و جوملا اگر نکات امنیتی را رعایت نکنید، هرروز با خطر هک شدن مواجه هستید. پس ارائه پچ های بسته های زیاد بروزرسانی وردپرس به هیچ عنوان از ضعف امنیتی این سیستم مدیریت محتوا نیست و تنها نشان دهنده تیم قوی وردپرس است که همیشه محافظ کاربران این سیستم هستند.

No comments:

Post a Comment